* Αποκαλυπτική απάντηση του επιτρόπου Γκίντερ Έτινγκερ σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Νίκου Ανδρουλάκη
Υπό τον αυστηρό έλεγχο της OLAF, της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης, βρίσκεται το σκάνδαλο με την παραποίηση τιμών για τις εκπομπές ρύπων σε χιλιάδες αυτοκίνητα που κατασκεύασε η γερμανική εταιρεία Volkswagen.
Έπειτα από ερώτηση που κατέθεσε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, αποκαλύπτεται ότι η OLAF έχει θέσει στο μικροσκόπιο την υπόθεση αλλά κυρίως έχει απευθύνει συστάσεις στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) η οποία χρηματοδότησε την Volkswagen για την κατασκευή κινητήρα, ο οποίος αποδείχθηκε τελικά ότι χρησιμοποιούσε παράνομο λογισμικό.
Συγκεκριμένα, ο κ. Ανδρουλάκης ζητά από τον αρμόδιο επίτροπο, Γκίντερ Έτινγκερ να πληροφορηθεί αν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προβεί σε ενέργειες για την τιμωρία των υπευθύνων, αν έχουν προβλεφθεί κυρώσεις και αν η έρευνα έχει επεκταθεί και σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που λαμβάνουν ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Ο επίτροπος Έτινγκερ απαντά ότι έχει διαβιβαστεί η τελική έκθεση στις αρμόδιες γερμανικές αρχές κι έχουν γίνει συστάσεις στην ΕΤΕΠ να αναλάβει ενεργό δράση για την εφαρμογή της πολιτικής της για την καταπολέμηση της απάτης.
Ακολουθεί αναλυτικά η ερώτηση του Νίκου Ανδρουλάκη και η απάντηση του επιτρόπου Γκίντερ Έτινγκερ
Ερώτηση Ν. Ανδρουλάκη με θέμα «Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και σκάνδαλο εκπομπών»
Σύμφωνα με την έρευνα της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF), η Volkswagen χρησιμοποίησε παρανόμως και ενάντια στις συμβατικές υποχρεώσεις, ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 400 εκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την κατασκευή κινητήρα ο οποίος χρησιμοποιούσε λογισμικό παραποίησης των εκπομπών ρύπων. Υπενθυμίζεται ότι από το 1990 η εν λόγω εταιρεία έχει λάβει συνολική χρηματοδότηση ύψους 5 δισεκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Έχοντας υπόψη πως εκατοντάδες χιλιάδες ευρωπαίοι καταναλωτές εξαπατήθηκαν από τη συγκεκριμένη αυτοκινητοβιομηχανία, με κινητήρες που, όπως φαίνεται, κατασκευάστηκαν και με ευρωπαϊκά χρήματα, ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
Έχει σταλεί το αποτέλεσμα της έρευνας στις αρμόδιες ποινικές αρχές, και τι προτίθεται να κάνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διασφαλίσει την τιμωρία των υπευθύνων;
Έχουν γίνει ανάλογες έρευνες και σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν λάβει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και, αν ναι, ποιο είναι το αποτέλεσμα;
Σε διοικητικό επίπεδο προβλέπονται κυρώσεις, όπως παραδείγματος χάριν η απαγόρευση συμμετοχής σε προγράμματα τα οποία χρηματοδοτούνται πλήρως ή μερικώς από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε εταιρείες όπως η Volkswagen, που χρησιμοποίησε ευρωπαϊκά χρήματα για να παραπλανήσει τους Ευρωπαίους καταναλωτές;
Απάντηση του κ. Γκ. Έτινγκερ εξ ονόματος της Επιτροπής
Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF) ενημέρωσε την Επιτροπή ότι, τον Ιούλιο του 2017, ολοκλήρωσε την έρευνά της σχετικά με την ενδεχόμενη κακή χρήση κονδυλίων της ΕΕ και δανείων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) από τον όμιλο Volkswagen, που ενδέχεται να συνδέονται με την παραγωγή κινητήρων ή συσκευών που εμπλέκονται στην παραποίηση του πραγματικού επιπέδου εκπομπών αερίων των οχημάτων.
Μετά την ολοκλήρωση της έρευνάς της, η OLAF διαβίβασε την τελική έκθεσή της και δικαστική σύσταση στις γερμανικές εθνικές αρχές, καθώς και διοικητική σύσταση προς την ΕΤΕπ. Η OLAF συνέστησε, αφενός, στην Εισαγγελία στο Braunschweig να λάβει υπόψη τα αποτελέσματα της έρευνας της OLAF στις εν εξελίξει δικαστικές διαδικασίες και, αφετέρου, στην ΕΤΕπ να αναλάβει ενεργό δράση για την εφαρμογή της πολιτικής της για την καταπολέμηση της απάτης. Εναπόκειται πλέον στους εν λόγω αποδέκτες να δώσουν συνέχεια και να προβούν σε περαιτέρω ενέργειες. Η OLAF παρακολουθεί στενά τις ενέργειες στις οποίες προβαίνουν οι αποδέκτες των συστάσεων της, οι οποίοι πρέπει, εφόσον τους ζητηθεί, να υποβάλουν έκθεση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι συστάσεις αυτές έχουν τεθεί σε εφαρμογή.
Η OLAF ενημέρωσε την Επιτροπή ότι, μέχρι στιγμής, δεν έχει διενεργήσει καμία άλλη έρευνα για παρόμοιες υποθέσεις που να αφορούν κατασκευαστές αυτοκινήτων στην ΕΕ.