Δεν είμαι αρνητικός, αλλά δεν είμαι και αισιόδοξος για την Συνταγματική Αναθεώρηση

 

«Η Συνταγματική Αναθεώρηση θα πρέπει να γίνει για να εκσυγχρονιστεί ο καταστατικός χάρτης της χώρας. Δεν είμαι αρνητικός σ’ αυτό, αλλά δεν είμαι και αισιόδοξος ότι θα συμβεί».

Αυτό τονίζει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Νέα Σελίδα» ο Νίκος Ανδρουλάκης ερωτώμενος για τις πολιτικές εξελίξεις. Επισημαίνει ότι δεν έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για τη διεξαγωγή ενός ειλικρινούς διαλόγου για την αναθεώρηση εξαιτίας της έλλειψης εμπιστοσύνης στην κυβερνητική πλειοψηφία και της αμφισημίας της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Αναφερόμενος στο Κίνημα Αλλαγής ο ευρωβουλευτής τονίζει ότι στόχος είναι να κερδίσει την εμπιστοσύνη των πολιτών με βάση το πρόγραμμα και το σχέδιο για τη χώρα που θα παρουσιάσει.

Τέλος, μιλώντας για την κρίση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις ο Ν. Ανδρουλάκης υπογραμμίζει ότι το πολιτικό σύστημα οφείλει να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα το πρόβλημα και η Ευρωπαϊκή Ενωση να στηρίξει περισσότερο τις θέσεις της Ελλάδας απέναντι στις προκλήσεις του Ταγίπ Ερντογάν.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:

1. Το ιδρυτικό συνέδριο του Κινήματος Αλλαγής συζήτησε την ανάγκη Αναθεώρησης του Συντάγματος. Δεν αντιμετωπίσατε θετικά ωστόσο την κίνηση της Φώφης Γεννηματά να ανοίξει το θέμα με τις γνωστές επιστολές στους πολιτικούς αρχηγούς και στον πρωθυπουργό. Γιατί; Τα δέκα χρόνια που έχουν περάσει από την προηγούμενη Αναθεώρηση δεν είναι ήδη πολλά;

Κανείς δεν αμφισβητεί την ανάγκη για μία ουσιαστική Συνταγματική αναθεώρηση που θα εκσυγχρονίσει τον καταστατικό χάρτη της χώρας. Στο συνέδριο συζητήσαμε το θέμα και διαμορφώσαμε συγκεκριμένες προτάσεις. Θεωρώ ότι ένα κόμμα που λειτουργεί θεσμικά μπορεί να βρει λύσεις και να υιοθετήσει μια ενιαία στρατηγική για όλα τα σημαντικά θέματα χωρίς να αυτοπεριορίζεται από δημόσιες αντιπαραθέσεις που αποπροσανατολίζουν και δεν οδηγούν πουθενά. Πρέπει όμως να είμαστε βέβαιοι ότι υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες που θα επιτρέψουν τις αλλαγές αυτές. Να σας θυμίσω πως το 2008, με ευθύνη της τότε Κυβέρνησης, χάθηκε μια σημαντική ευκαιρία. Δυστυχώς, και σήμερα, η μη εμπνέουσα εμπιστοσύνη από την κυβερνητική πλειοψηφία όπως και η αμφισημία του κόμματος της Αξιωματικής αντιπολίτευσης, δεν φαίνεται να δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη διεξαγωγή ενός ειλικρινούς διαλόγου, κινδυνεύοντας να επαναληφθεί η εμπειρία του 2008. Δεν είμαι αρνητικός αλλά δεν είμαι και αισιόδοξος.

2. Νόμος περί ευθύνης υπουργών, σχέση Κράτους-Εκκλησίας, δημόσια ή ιδιωτικά ΑΕΙ, αρμοδιότητες Προέδρου της Δημοκρατίας ή αποσύνδεση της ανάδειξής του από τη διάλυση της Βουλής είναι ορισμένες, μόνο, από τις θέσεις που έχει παρουσιάσει στον διάλογο η κυβερνητική πλειοψηφία. Αν όχι τώρα, πότε;

Η Συνταγματική αναθεώρηση συνιστά μία από τις κορυφαίες στιγμές της δημοκρατίας, πρέπει να αποφύγουμε την εργαλειοποίηση και τον εκφυλισμό της. Για το λόγο αυτό χρειάζονται ευρύτερες συναινέσεις, όχι μόνο ως προς το ποια άρθρα θα αναθεωρηθούν αλλά και πως. Σε πολλά από τα θέματα που αναφέρετε, τα συγκυβερνώντα κόμματα ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ διατηρούν αντικρουόμενες απόψεις. Σε κάθε περίπτωση, για να προχωρήσουμε, είναι απαραίτητο να υπάρχει θεσμική εμπιστοσύνη μεταξύ των κομμάτων ώστε να διαμορφωθεί η προβλεπόμενη από το Σύνταγμα συναίνεση. Η αίσθηση μου είναι ό,τι, οι πολιτικές εξελίξεις έχουν περιορίσει την εμπιστοσύνη μεταξύ των κομμάτων και κατά συνέπεια οι πιθανότητες μιας επιτυχημένης συνταγματικής μεταρρύθμισης μειώνονται.

3. Ο Ευ. Βενιζέλος υποστήριξε ευθέως ότι το μείζον είναι το μέτωπο απέναντι στην κυβέρνηση Τσίπρα και ότι οι συζητήσεις για όλα τα σημαντικά θέματα πρέπει να γίνουν μετά, όταν (εάν…) θα είναι άλλη η κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Συμφωνείτε;

Μην μεταβιβάζετε σε μας το πρόβλημα της κυβέρνησης. Δεν έχουν κοινή θέση ούτε στο σκοπιανό ούτε και στο θέμα των δυο στρατιωτικών, όπου παρατηρούμε τους δυο εταίρους να έχουν διαμετρικά αντίθετες προσεγγίσεις. Σκεφτείτε τι θα συμβεί όταν ανοίξει η συζήτηση για το Σύνταγμα. Για αυτό δεν είμαι σίγουρος ότι με το σημερινό πολιτικό περιβάλλον μπορεί να υπάρξει επιτυχημένη συνταγματική αναθεώρηση. Μετά τη μεγάλη περιπέτεια των τελευταίων ετών, τη διάψευση των ψευδαισθήσεων που καλλιεργήθηκαν, αρχικά από τη ΝΔ του κ. Σαμαρά και αργότερα από τον ΣΥΡΙΖΑ του κ. Τσίπρα, αναδεικνύεται η ανάγκη ανατροπής του μικρού δικομματισμού που διαμορφώθηκε μετά τις εκλογές του 2012. Στην προσπάθεια μας αυτή δε θα ακολουθήσουμε την τακτική του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ που υιοθέτησαν έναν μηδενιστικό λόγο. Για εμάς το ζητούμενο είναι η αντιπολίτευση να ασκείται με καθαρά αξιοκρατικά κριτήρια και να εξετάζουμε την ουσία των πραγμάτων.

4. Υπάρχει η άποψη ότι η έναρξη διαλόγου για τη Συνταγματική Αναθεώρηση είναι ένα “μισό πρώτο βήμα” για την προσέγγιση των προοδευτικών δυνάμεων με στόχο ακόμα και μετεκλογική κυβερνητική συνεργασία. Πώς συνδέεται αυτό με τον “ανένδοτο” που κήρυξε η κ. Γεννηματά στο συνέδριό σας για “να πάρετε πίσω τη χώρα”; Δεν είναι τουλάχιστον θολό το μήνυμα που εκπέμπετε ως νεοσύστατο κόμμα;

Δεν βλέπω κάποια αμφισημία, ο Συνταγματικός νομοθέτης έχει προβλέψει να απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία, και μέσω αυτής, συναίνεση επί συγκεκριμένων διατάξεων ώστε να προχωρήσει η αναθεώρηση τους. Από πουθενά δεν προκύπτει ότι προκρίνεται και η μελλοντική συνεργασία των κομμάτων που συναινούν. Πόσο μάλλον με τη σημερινή κυβέρνηση η οποία δίνει καθημερινά, δείγματα πολιτικών τακτισμών. Στόχος του Κινήματος Αλλαγής στις επόμενες εκλογές θα είναι να κερδίσει την εμπιστοσύνη του κόσμου βάσει του προγράμματος και του σχεδίου που θα παρουσιάσουμε.

5. Ιδρύσατε ένα κόμμα με διορισμένους συνέδρους και διορισμένη ηγεσία. Πριν πέσει η αυλαία του συνεδρίου σας άρχισαν οι γκρίνιες και (ξανα)πήρε φωτιά το παρασκήνιο για την επόμενη μέρα. Το λέτε ελπιδοφόρο ξεκίνημα; Αντιπροτείνετε κάτι;

Για πρώτη φορά στη χώρα μας έχουμε ένα κόμμα, την ιδρυτική πολιτική πράξη του οποίου συνυπέγραψαν σχεδόν 212.000 πολίτες. Αυτό το γεγονός αποτελεί πολύτιμη παρακαταθήκη για όλους εμάς που συμμετέχουμε στο Κίνημα Αλλαγής. Μην δραματοποιείτε τα πράγματα. Το μόνο που βλέπω είναι η αγωνία του προοδευτικού κόσμου να εκφραστεί γνήσια στο σημερινό πολιτικό σύστημα με ένα κόμμα που θα λειτουργεί θεσμικά και θα έχει σύγχρονο ριζοσπαστικό λόγο. Προσωπικά διαφώνησα με την απόφαση για τον διορισμένο χαρακτήρα της νέας Κεντρικής Επιτροπής. Πιστεύω ότι έπρεπε να εκλεγεί. Επειδή όμως είναι ασύμβατη με τη βούληση των ψηφοφόρων, ζήτησα αυτή να έχει προσωρινό χαρακτήρα ώστε μετά τις εκλογές να πραγματοποιηθεί ένα κανονικό συνέδριο όπως συμβαίνει και με όλα τα σοσιαλδημοκρατικά κόμματα στην Ευρώπη.

6. Θαλασσοδάνεια ΠΑΣΟΚ: σύμφωνα με τους υπολογισμούς θα χρειαστείτε 200 χρόνια για να το αποπληρώσετε. Θα “χαθούν” μέσα στο Κίνημα Αλλαγής (δια της αλλαγής ΑΦΜ) για να περάσουν στην ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών και να πληρωθούν από τους φορολογούμενους;

Πάγια θέση μου είναι ο έλεγχος των χρεών των κομμάτων και η διαφάνεια στη χρηματοδότηση τους. Για αυτό πιστεύω ότι, όπως ελέγχονται τα οικονομικά του ΠΑΣΟΚ, πρέπει να ελεγχθούν τα οικονομικά όλων των κομμάτων. Για να πάει ο προβολέας της διαφάνειας σε όλες τις κατευθύνσεις. Επίσης, καλό θα ήταν από εδώ και στο εξής η χρηματοδότηση να γίνεται με κωδικούς δαπανών ώστε να ξέρει ο φορολογούμενος πως αξιοποιείται και το τελευταίο ευρώ από το πολιτικό σύστημα. Σε ότι αφορά τα σημερινά χρέη, πρέπει να γίνουν ρυθμίσεις σύμφωνα με τις δυνατότητες που υπάρχουν ώστε να επιβαρύνουν αποκλειστικά τα κόμματα και σε καμία περίπτωση τον ελληνικό λαό.

7. Τις τελευταίες εβδομάδες βλέπουμε μια όξυνση στις ελληνοτούρκικες σχέσεις. Πως το σχολιάζετε;

Ο κ. Ερντογάν κινητοποιείται από την μακρά προεκλογική περίοδο στην οποία έχει εισέλθει η γείτονα. Αυτό όμως, δημιουργεί μια εξαιρετικά επικίνδυνη κατάσταση για εμάς, ένα ατύχημα δεν είναι απίθανο. Το βλέπουμε στην ΑΟΖ της Κύπρου, στο Αιγαίο και βεβαίως, στην παράνομη παρακράτηση των δυο Ελλήνων στρατιωτικών. Δυστυχώς, και μετά λύπης το επισημαίνω, τα Κ-Μ της ΕΕ που θα μπορούσαν να ασκήσουν πίεση προς την Τουρκία αποφεύγουν να το κάνουν. Αντίθετα, βλέπουμε προσπάθειες ενίσχυσης του Τουρκικού κατεστημένου ασφάλειας. Για αυτό, πριν από λίγες μέρες, κατέθεσα ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητώντας ενημέρωση για την υπόθεση της αγοράς τεθωρακισμένων οχημάτων από την Τουρκία με Ευρωπαϊκούς πόρους ύψους 83 εκατομμυρίων ευρώ και την τοποθέτηση τους στην ελληνοτουρκική μεθόριο. Πρόκειται για απαράδεκτη χρήση των ευρωπαϊκών κονδυλίων, ασύμβατη με τη φιλοσοφία των προ-ενταξιακών προγραμμάτων. Μία πραγματική πρόκληση ειδικά σε αυτή τη συγκυρία. Από τις Βρυξέλλες μας οφείλουν μία ενιαία και καθαρή στρατηγική απέναντι στον Ερντογάν και το εγχώριο πολιτικό σύστημα οφείλει να συμπεριφερθεί με την μέγιστη σοβαρότητα.

Κοινοποιήστε το άρθρο:
Μενού